Sebenarnya saya dari dulu tertanya-tanya.. ‘ Kenapalah ramai
orang suka pakai RXZ? ‘ Hm… Design tak ada la smart sangat. Enjin 135cc je sama
macam Yamaha 135LC… Well, follow punye follow titibe RXZ tu memecut laju.
Hurm.. Saya da pulas abis dah tapi tak dapat kejar dan akhirnya saya terfikir
tentang konklusinya. ‘RXZ laju patutlah ramai peminat”
Kenapa Yamaha RXZ Masih Punyai Ramai Peminat? Kenapa?
Mengikut sejarah pengeluaran motosikal Yamaha sekitar tahun
80 an , Yamaha RXZ 135 cc pernah menjadi ‘Raja’ di jalan raya suatu ketika
dahulu dan nampaknya Yamaha RXZ masih lagi mendapat perhatian peminat-peminat
motosikal tempatan. Yamaha TZM, Yamaha 110ss , Yamaha 125z dan Yamaha 135 LC
Adalah jentera Yamaha yang ‘power’ seperti RXZ .
Yamaha RX-Z 135 mula dikeluarkan pada tahun 1985, dengan
menggunakan transmisi 5 kelajuan (5 speed) dan brek disk tidak berlubang.
Selang beberapa tahun iaitu pada tahun 1989, enjinnya telah dinaik taraf dengan
pemasangan transmisi 6 kelajuan (6 speed), bersama-sama papan pemuka dan suis
hendal baru, di samping cakera brek hadapan berlubang.
Setiap tahun pasti akan ada penambahbaikan pada model Yamaha
RXZ ini. Kelebihan pada RXZ 5 speed ini adalah ‘top speed’ lebih sedap
berbanding dengan RXZ 6 speed.
Ini membuktikan bahawasanya model ini tak lapuk dek zaman
sehinggalah tahun 2004 apabila model tersebut diberi nafas baru iaitu model RXZ
Catalyzer dengan penambahan ‘catalytic converter’, lampu belakangnya juga
menyerupai Yamaha 125z dan beberapa lagi perubahan yang lain.
Sehingga kini ramai dikalangan peminat jentera ini telah
menggabungkan dari model lama ke model-model 6 speed atau Catalyzer untuk lebih
tampak moden, baru dan bergaya.
Model RX-Z yang diperbaharui dilengkapi penukar bermangkin,
menggantikan 1 PS daripada kuasa maksimum (Kuasa maksimum asal: 21 PS). Walau
bagaimanapun, kilasan maksimum tidak berubah tetapi kilasan pada kelajuan enjin
rendah sudah ditambah baik berbanding keluaran terdahulu.
Selain dari RXZ, Yamaha mengeluarkan beberapa jenis model
iaitu Yamaha TZM, Yamaha 110SS, Yamaha 125Z, Yamaha LC dan banyak lagi model
dan Yamaha RXZ adalah model yang paling banyak dikeluarkan oleh Yamaha diikuti
model yang kedua terbanyak dihasilkan oleh Yamaha iaitu Yamaha 125z.
Model motosikal RXZ keluaran terdahulu mungkin ada yang
menghadapi masalah semasa memulakan perjalanan kerana enjin mudah mati apabila
penunggang kurang berpengalaman cuba bergerak dalam gear satu, tetapi masalah
tersebut telahpun diselesaikan pada model yang seterusnya.
Pada tahun 2011, Yamaha RXZ bercadang untuk menghentikan
pengeluarannya. Ini mungkin untuk mengurangkan kenderaan berasap di atas jalan
raya. Untuk menyelamatkan bumi kata mereka. Ini juga untuk mengurangkan masalah
rempit di kalangan remaja.
2
Perbandingan enjin (Displacement dan Horsepower)
Yamaha 125ZR – 124.3cc , 13 kW
Yamaha 135LC – 134cc , 8.93kW
Yamaha 135LC ES – 134cc , 9.2 kW
Yamaha RXZ 135 – 133cc , 15 kW
Yamaha FZ150i – 149.8cc , 11.1 kW
Anda lihat perbezaan d atas. Patutlah ramai minat Yamaha RXZ
dan Yamaha 125ZR. Enjin 2 lejang walaupun cc kecil tetapi memiliki horsepower
yang tinggi. Enjin 2 lejang ni torque adalah tinggi (daya kilasan tinggi) dan
mempunyai acceleration (pecutan) yang baik.
Memang tidak dapat dinafikan lagi bahawa motosikal keluaran
Yamaha RXZ ini bukan sahaja bergaya malah ianya berkuasa dan boleh mencecah
kelajuan sehingga 180km/h.